20 November 2018
RSS Facebook Twitter   

සිංහල-බෞද්ධයන්ගේ ලෝක දර්ශණයේ දිග පළල

 

nepal-man-rubble-reuters-650 650x400 51430213935

ශ්‍රී ලංකාව සිංහල-බෞද්ධකරණය අරම්භවූ දා සිටි වර්ණවත් සහ බහු සංස්කෘතික රටක් වීමට තිබූ අවකාශයන් ඉතා ඉක්මනින් මකා දමමින් විශ්වීය මිනිසෙකු වීම වෙනුවට ලිංමැඩිකරණය තෝරාගෙන තිබේ. ඒ සදහා අවශ්‍යනම් ඕනෑතරම් ඉතිහාස ගත සාක්ෂි ගෙනහර දැක්විය හැකි අතර අාසන්නතම උදාහරණය සිංහල බෞද්ධයන්ගේ ලෝක දැක්මේ දිග පළල මොනවාට විදහා දක්වයි.

දැනට දින කීපයකට පෙර 2004 සුනාමියට පසු දකුණු ආසියාතික කලාපය මුහුණු දුන් දරැණුතම ස්භාවියක ව්‍යසනයට සහෝදර නේපාල වැසියන් මුහුණ දුන්හ. මිහිපිට ඇති එක් සුවිශේෂී සජීවී පෞරාණික සාක්ෂි නගරය කන්මන්දු නුවර සහ සමස්ථ නේපාලයම පසුගිය දා ඇතිවූ භූමිකම්පාවෙන් වසර සිය ගණනක් ජීවිත සමග බද්ධ වූ ශ්‍රේෂ්ඨ ඉතිහාස සාක්ෂි එක් මොහොතකින් බිම හෙලා සුනුවිසුණු කර දැමූහ. එම විනාශය දුටු මිහිපිට කිසිදු මිනිසෙකුට කම්පා නොවී සිටිය නොහැකි අතර නෙතට කදුලක් එක්වන්නේ නිරායාසයෙනි. විශේෂයෙන් එහි දිවි ගෙවූවෙකු ලෙස මේ මොහොතේ දැනෙන හැගීම ඉතා බරය.

නේපාල වැසියන් සිය ජීවිත සහ මරණ අතර මාරාන්තික සටනක නිරතව සිටියදී ලංකාවේ සිංහල-බෞද්ධයන් කීවේ කුමක්ද?

ඔවුන්ගේ කීවේ මෙන්න මේ වගේ අදහසකි. එය ඉතා පැහැදිලිව ඊනියා සිංහල-බෞද්ධයන්ගේ ලෝක දැක්මේ වර්ග ඵලය ලකුණු කරන්නකි.

ඔවුන්ට අනුව නේපාලය භූමිකම්පාවට සිදුවී ඇත්තේ ඊට පෙර දිනයේදී දහස් ගණනක් ගවයන් කපා යාගයක් පැවැත්වීම නිසා බවයි. දහස් ගණනක් මියගොස් මිලියන ගණණක් අවතැන් වී සිටින මේ මොහොතේ ලංකාවේ සිංහල බෞද්ධ මැඩියන් කථාකරන්නේ ලුම්බිණියේ බුදු පිළිමයකට කිසිදු හානියක් වී නොමැති බවයි. මේවැනි විකාර මත ප්‍රචාරය කිරීමට මාහාමාන්‍ය මාධ්‍යයැයි කියාගන්නා ලංකාදීප වැනි පුවත්පත් ද වෙයි.

මේ සියවසේ සිදුවූ බිහිසුනු ස්භාවික ව්‍යසනයක් ඉදිරියේ සිය මානුෂත්වයේ තරම සිංහල බෞද්ධයන් ​​පෙන්වමින් සිටී.

මේ සිංහල-බෞද්ධයන් ​ලෝකය තේරැම් ගන්නේ මේ විදිහටනම් අප ඔවුන් සලත වන කරැණක් මතක් කිරීමට කැමතිය.

නේපාලයට මෙතරම් ස්භාවික විනාශයක් පැමිණියේ දහස ගණනක් ගවයන් ඝාතනය කල නිසානම් දහස් ගණනක් දෙමළ මිනිසුන් ඝාතනය කිරීමට ආවැඩූ සිංහල-බෞද්ධයන්ට වීමට නියමිත ස්භාවික නස්පැත්තිය ගැන ඔවුන්ට සිතා ගත හැකිය.

නමුත් දේශපාලනය තුළ විසදා ගැනීමට අවශ්‍ය ප්‍රශ්ණයක් අප එවැනි විකාර තැනකට තල්ලු නොකර සිටින්නේ අප විශ්වාස කරන්නේ දෙමළ ජනයා ඝාතනයට ආවැඩූ සිංහල-බෞද්ධයන් සමග අපට එය බේරා ගත හැක්කේ දේශපාලනයෙන් පමණක් බවයි.

ඒ අතරමේ සිංහල බෞද්ධ ලිංමැඩියන්ගේ දැනුම සදහා මේ කරැණු ටික සටහන් කිරීමද වටින්නේය.

​බිලිපූජා පැවැත්වූ ආගමික උත්සවය පැවැත්වෙන්නේ සෑම වසරක දෙසැම්බර් මාසයේදීය. ඔබ නොදන්නවා වූවාට අප ගතකරමින් සිටින මාසයට කියන්නේ අප්‍රේල් මාසය කියාය. අනෙක් නේපාලයේ ගවයා යනු ශ්‍රද්ධ වූ සතෙකි. එම නිසාම ලංකාවේ සිංහල බෞද්ධයන් ගවමස් කෑවාට නේපාල වැසියන් ගවමස් කන්නේ නැත. කත්මන්දු නිම්න්යෙන් පිට ජීවත්වන බොහෝ ජනයා බොහෝ විට කිසිදු මාංශයක් ආහාරයට ගන්නේ නැත.

එ​ෙස්ම සිංහල බෞද්ධයන් වසර 2500 ක් සංස්කෘතියක් කියා කියන්නේ ගල්කණු සහ ​චෛත්‍ය කීපයකට පමණි. ​නේපාල වැසියන් ගේ සංස්කෘතිය කියා කියන්නේ වසර දහස් ගණනක සිට තවම සජීවීව ​​දෛනික ජීවත්වන සංස්කෘතියකටය. සමස්ථ ලෝකයම නේපාලය ව්‍යසනය ලෝක ව්‍යසනයක් ලෙස සලකන්නේ එලෙසිනි.

කත්මන්දු, ලලිත්පූර් සහ භක්ථපූර් යන පැරණි නගර ත්‍රිත්වයම වසර දහස් ගනණක සිට තවමත් සජීවීය. වසර ගණනක් වාරි මාර්ග තවමත් සක්‍රීයය.

නමුත් මේ කිසිවක් නොදන්න​ා ඊනියා සිංහල-බෞද්ධයන් තමන්ගේ නොදන්නා කම ප්‍රදර්ශණය කරමින් සිටී. මේ බොහෝ ඇයෝ ඇමරිකන් ඩෙනිම් ඇදගෙන පෙම්වතියට බුදුසරණයි කියා ගල් යුගයේ ජීවත් වන්නෝ වෙති.

මෙයින් හැගෙන අදහස ඉතා පැහැදිලිය මේ නරැම පිරිස් ලංකාව තුළ සිදුවන ඕනෑම ව්‍යසනයකදීද හැසි​රීමට නියමිත ඇත්තේ මේ ලෙස නොව වෙනත් ආකාරයකට නොවේ.

2004 සුනාමි පැමිණි දහස් ගණනක් ජනයා මියයද්දී ඔවුහු නැගෙන හිර සහ දකුණේ නොකැඩුනු බුදු පිළිම සෙවූහ. 2009 දෙමළ ජනයා දහස් ගණනක් ඝාතනය කරද්දී ඔවුහු මිනීමරැවන්ට පිරිත් නූල් බැන්දූහ.
මේ සියල්ලෙන් පෙන්නුම් කරමින් සිටින්නේ සිංහල බෞද්ධයන්ගේ ලෝක දැක්මේ දිග පළලය.

ඇත්තෙන්ම අවසානය අපට පෙනී යන්නේ සිංහල-බෞද්ධ ජාතික ව්‍යාපාර විසින් සිංහල බෞද්ධයාට ඥානනය කර ඇති දැනුමේ වටප්‍රමාණයේ තරමය.

පසන් ජයතිලක

 

 

 

සිව් මංසල