20 November 2018
RSS Facebook Twitter   

"දසේ" උඹේ මාලින්ද ඒ තරම් අහිංසක නැත

 

Malinda

 

පහත සටහන අප දුටුවේ මුහුණු පෙ​ාතේ කරක්ගසමින් සිටින වෙලාවකය. ප්‍රින්ට්‍රර් නැති වුනත් අත් අකුරෙන් සටහන කුරැටුගාගෙන පැමිණි සංඛ්‍යා, කාමරේ අද දවල්වරැවම සංවාද මේසය ඇවිලු​ෙව් මාලින්දලා සහ කවිය සමගිනි. මාලින්ද යනු ද්විභාෂික කවියෙකු සහ ලේඛකයෙකු යන්න සම්බන්ධයෙන් අපට විවාදයක් නැත. අපද ඔහු​ෙග් කවි සටහන් සම්බන්ධයෙන් අවධානයේ සිටින රසිකයන් අතර වෙමු. නමුත් මාලින්දලා සහ අප වෙනසක් ඇත. එය බොහෝදුරට ආරිවංශ රණවීර සමග අපට තිබෙන දේශපාලනමය අරෝවට සමානකම් ඇත. රණවීර දක්ෂ කවියෙකි. දෙමළ වර්ග සංහාරයට ආරක්ෂක ලේකම්කමක් දරමින් අණදුන්නෙකි. මාලින්ද දක්ෂ කවියෙකි. ලේඛකයෙකි.දෙමළ වර්ග සංහාරය සාධාරණය කරන්නට කවි ලියන පෑනෙන්ම කෙස් පැලෙන තර්ක ඉදිරිපත් කරන්නෙකි.

වරක් මාලින්ද සමග සංවාදයක පැටලුනු විට මාලින්ද අප කියූ කිසිවක් අසන්නට සූදානම් නොවූ අතර තර්කයේ පදනම වී තිබුණේ අයිටීඑන් ප්‍රවර්ගයට අයත් තර්කයක් වන උඹලා කොටි, ඩයස්පෝරා සල්ලි යනුවෙනි.

මාලින්ද ජනීවා ගියේය. දෙමළ ජන ඝාතනය සාධාරණය කරන්නට මොහාන් පීරිස් සමග එකට ඉදිගෙන තර්ක ඉදිරිපත් කලේය.

දසේ ගැන අනුප​මේය කවියක් රචනා කරන මාලින්දට උතුරේ දහස් ගණනක් ඝාතනයන් නොපෙනීමම සිය ආදරණීය මිත්‍රයාට යුක්තිය ඉෂ්ඨ කරන්නට බැරී වීමේ බාධාවයි.සිය ආදරණීය මිත්‍රයා ඝාතනය කළ උන් සමග එකට සම්භාෂණ පැවැත්වූ මාලින්දලාගේ හෘද සාක්ෂිය පැහැදිලි නැත හෝ එවැනි දෙයක් මාලින්දලාට නැත.

තවමත් අප හමුවේ ලොප් වී ඇති ප්‍රශ්ණය දහස් ගණනක් සහෝදරවරැ ඝාතනය කලවුන් සමග සම්භාෂණයේ යෙ​දුනේ යෙදෙන්නේ කෙසේද යන්නයි.

පැහැර ගත් විට දැනුනිද
පහර දෙන විට රිදුනිද?
විය යුතු මුත් නොවුණු සිහින
මැකුවා ද ඒ රිදුම්?

මේ කවිය මෙලෙසම උතුරේ ගනේෂන්ලටා , තාරකීලාට, තංගමනීලාට අභිමුව වන විට මාලින්ද සිට ගෙන සිටින්නේ ​ෙකාතැනද ? කවිය තරම් මාලින්ද අහිංසකද ?

මාලින්දට අවශ්‍යනම් මේ ගැන අකුරැවලින් අප සමග ඇවිලිය හැකිය.

- අටේ කාමරය, ජ'පුර -


මාලින්ද සෙනෙවිරත්න 'ද නේෂන්' පුවත්පතේ කර්තෘවරයාය. ග්‍රේෂන් සම්මානයෙන් පුද ලද ඉංග්‍රීසි බසින් ලියන කවියෙකි. ක්‍රෝනල් විශ්වවිද්‍යාලයේ ඉගෙනුම ලබමින් සිටි කාලයේ කවි ගායනා තරගයක් ගැන මාලින්දට අසන්නට ලැබුණි. පසුව මාලින්ද කවි තරගයට ඉදිරිපත් වෙයි.ඔහු තම කවිය කියවන්නට පෙර විනිශ්චය මණ්ඩලය සහ රසික සභාව අමතා මෙසේ කියයි.
මගේ නම මාලින්ද සෙනෙවිරත්න. පුළුවන් නම් හරියට උච්චාරණය කරන්න බලන්න. (සභාවෙන් සිනා) මා මෙහි පැමිණ සිටින්නේ ඉන්දියාවේ දකුණු කෙළවරේ පිහිටි, ශ්‍රී ලංකාව නැමැති කුඩා දිවයිනකින්. ඒ නිසා මගේ ඉංග්‍රීසි හැසිරවීම ගැන සමාවෙන්න. මා ඔබලාටත් සමාව දෙනවා වගේම, (යළිත් සභාවෙන් සිනා) කනගාටුයි කියන්න, මගේ කතාවේ උපහාසය මෙපමණයි.
මගේ කවිය මගේ මිතුරෙකු ගැනයි. ඔහුගේ නම දසනායක. අපි ඔහු ඇමතුවේ 'දසේ' යනුවෙන්. කාලයකට ඉහතදී ලංකාවේ භීෂණයක් පැවැති කාලයකදී දසේව පැහැරගෙන ගොස් වධදී කැබලි හතරකට කපා දමා ඝාතනය කෙරුණා. ඔහුගේ සිරුරේ කොටස් ගසක එල්ලා ප්‍රදර්ශනය කෙරුණා.
මාලින්ද හැඟීම්බර ලෙස සිය කවිය කියවා නිම කරත්ම සභාව මොහොතකට නිහඬ වුණි.

දසේ

දරාගත නොහැකි දේ පෙරා ඉවතලා
ඉවසිය හැකි දුක් පමණක් ඉතිරි කොට
ප්‍රමාණය ගුණය අනුව
ඒ ඒ රාක්කවල අහුරා
කඳුළ සුසුම සදහටම පිටමං කොට
කාල-මකනය ට අකුරටම
ඉටු කරන්නට සිය වගකීම
දස වසක් මදි වුණා දසේ...

බොලීවියා වේ උසම උස කඳු මුදුන් වලින්
අත් තටු කියත්
කපමින් අහඹු ගිම්හානයක
අහඹු රාත්‍රියක්
මා වෙත පැණියේ
බිඳුණු පතක් සේ
දේදුන්නක පෙඟවුණු
ඒ උඹ මයි දසේ....

ඉතිහාසයේ සදාතනික පැන
දබරැඟිලි දිගු කරමින්
වද දුන්නා මට දසේ...

මතකයෙන් තෙත බරිතව
ප්‍රශ්න කිරීමට සිදු වුණ මට
පිළිතුරු නොදී නික්ම ගිය උඹෙන්:

කියපන් දැන්
විස්තර කරපන්
ඒ වේදනාබර මොහොත

ඉටු නොවූ
දුප්පත්ම දුප්පත්
පැතුමක් දෙකක්
සිහි වුණේද,
මතක් වූවාද
හදිස්සියේ තෝරපු
දුප්පත් සටන් පාඨ උඹට?

පැහැර ගත් විට දැනුනිද
පහර දෙන විට රිදුනිද?
විය යුතු මුත් නොවුණු සිහින
මැකුවා ද ඒ රිදුම්?

කැපුම් සීරීම්
කැඩුම් බිඳුම්
එතූ සුළං වෙළුම්
පැමිණුනේ කැටුවද
කිරි සුවඳ?

වධකයාගේ සතුට සොරකම් කළ
ඒ කාලකණ්නි මොහොත
ඉතින් විස්තර කරපන්.

වා තලයට දන් දුන්
ඒ අවසන් හුස්ම ‍පොද
කොහේ කොතැනක
ලැගුම් ගත්තේද?
අත් පා අතු බවට පෙරළා
‍පොතු සාදා උඹේ හමෙන්
සැදූ ගසේ කොළ අතරේ
හැංගුනාද එය?
අවසන් ගමන් ගියේද එය
උඹේ ලස්සනම ලස්සන දෑසින්
අනන්තයට ගලා ගිය
උඹටම උරුම වූ
දුක්මුසු බැල්ම දිගේ
අවසන් උත්මාචාරයක් ලෙස
අධිෂ්ඨානයට හෝ අවනත වීමට?

මතකයන් සහ පැරණි කතා අතරින්
උඹ එන්නේ කොටස් වශයෙන්
දුර ඈතක සිටයි දසේ
දිග හැරෙන වෙළුම් පටයක් දිගේ
කඳුළු බින්දුවක සැඟවී...
ඉතින් කියපන් තව කිසිත්
කියන්නට ඉතිරි නැති තෙක්
කියපන් දසේ
කියපන් මට
නැවත වැළඳ ගත නොහැකි නිසා
උඹව

ලක්බිම පුවත්පතේ පළවූ කපිල කුමාර කාලිංග ගේ සටහනකින් උපුටා ගැනුනි.

 

 

 

සිව් මංසල